söndag 31 maj 2009

Lyckligt slut


Som ni säker har sätt har det inte blivit sytt mycket kläder här den senaste månaden. Jag har inte haft någon overlock och jag började bli riktigt trött på allt trasslet. 

Jag köpte mig en kombinationsmaskin overlocj/täcksöm Singer 14T957DC i januari 2008. Redan ganska tidigt "åt" den nålar, vänster overlocknål gick av om det blev för tjockt tyg. Men jag var jo en novis och sydde på. Efter några månader blev det ohållbart, nålarna gick hela tiden. In på reklamation. Och sedan tre gånger till under 2008. Inte roligt! Jag bedyrade att det måste vara något fel på maskinen och i januari fick jag en ny maskin på garantien. 

Den jobbade på och jag med hjärtat i halsen, men efter tre månader, samma problem igen! Kan inte riktigt se att jag gör något tokigt, drar  jättemycket i tyget t.ex och att dra ut en mudd, det ska jo en overlock klara av. 

Min symaskinaffär har gråtit lika mycket som mig. Och verkligen stått på sig. Så nu har faktisk Singer tagit tillbaks hela maskinen och jag fick välja en ny i butiken. Sto i kvalet mellan Pfaff och Bernina, men det blev till slut en Bernina 1100 MD. En solid 4- trådig overlock. Och nu sparar jag till att köpa en separat täcksömsmaskin. 


Och nu har jag testat den för första gången! Den gick jättebra! Även om jag nog kommer att sy över muddskarver med hjärtat i halsen ett bra tag till.. 

Har fått hem nya kaniner från JNYdesign. Jag gillar dom blåa! Liten blå våg här för tiden. Mönstret är Meedom 80 form 1, men den blev lite stor och vid så jag har klippt ner den som ligger i to-do-högen i rosa kaniner till 74 med 80 längd så får vi se hur det blir. 

8 kommentarer:

Mimmi sa...

Lyckliga du! En sådan Bernina önskar jag mig också, även om min snart pensionerade gamla Bernina fungera ännu. Den börjar nog snart närma sig 20-25 år och är ärvd efter min mor.

Nästa OL skall också bli en Bernina

Gekko sa...

Så bra at det har löst seg til slutt! Gratulerer med ny maskin og nye friske tak! T-skjorten var kjempefin, og som hun har vokst!!

Errajka sa...

Oj vad jobbigt när det blir så! Man börjar säkert fundera om DE är riktigt riktiga eller om man gör något fel själv. Men himla tur att det känns bättre och att det löst sig. Från en som hoppas att jag ska ta tag i att lära mig maskiner och även inhandla en lite mer avancerad :)

od Andulky sa...

Grattis!
Söt pojke i fin tröja!

Doris_Assar sa...

Vilken pärs! Hoppas nu att du har bättre tur med din nya kompis! :-)

6-barns mamma sa...

Vilken tur att det löst sig med maskinen, hoppas att denna kommer att fungera bättre än den förra!

Jag var rädd att min overlock maskin skulle börja strula, en nål gick av (den första sen jag köpte den typ) genst kom tanken på dig och din maskin. Nej tänkte jag, ska min också börja strula!
Orkade inte med det just då, men idag tog jag fram maskin bytte nålar och allt gick bra!!!
Blev så glad o lättad och passade på o sy några dreggellappar/haklappar, bilder kommer i bloggen snart.

Vilken fin tröja du gjort, vill me beställa mer kanintyg men får vänta till mer pengar trillat in!

LinSar sa...

Va kul för dej att det fixade sej till sist.
söt tjej du har.Minns första bilden av henne när du startade bloggen.
Tack för den fina kommentaren för mina kantband.

IRMa sa...

Jag har en likadan Bernina, den är en trogen vän. Vid 6-8 lager jeans har den börjat ha åsikter, men vanliga sömmar tuggar den igenom som en dans!