tisdag 25 november 2008

Ullmössa


E har växt  ur sin yllemössa. Tänk, den jag stickade i vintras och som då vi åkte hem från BB i mars var så stor att den måtte vikas upp i pannan! Nu har jag stickat en likadan. Babyhjälm är det många som kallar dom. Jag gillar modellen, roligt att sticka som ett stycke och den täcker öronen bra. Och spetsen ned i pannan är rolig (även om min beskrivning säger det är for killarna, tjejerna ska ha rakt pannstycke, har ni hört!).

Garnet och beskrivningen är från norska Nöstebarn, tunt tvåtrådigt merinoull. Stickor 2.5.  


Mössan stickas som ett stycke som sedan sys samman. Jag har börjat i kortets vänstra sida och stickat mot höger (eller uppåt som det i praktiken blir). Så ökar och minskar man masker så man får denna formen. Fram på mössan är nedre kant på kortet. 
 
Mössan sys sedan i hop bak och får då sin goda passform. Jag fletar till sist knytband i varje framkant. 



2 kommentarer:

Heimlaga sa...

Väcker minnen, sådan stickade jag också till äldsta dottern när hon var liten!

Gekko sa...

Vil ha! Jeg får se om Gomo har litt restegarn jeg kan ta når jeg kommer hjem til jul, hun har jo Nöstebarnboka. Den var jo så fin!!