lördag 8 november 2008

En (för) liten pullover

Det är så himla tråkigt när man stickar eller syr något som blir för litet.. Som den här lille västen till E. Beskrivningen kommer från den norska boken "Strikk til nöstebarn". Modellen är egentligen en undertröja! Men jag tänkte den skulle vara ett plagg att ha utanpå body. Den är stickat i ett stycket, upp över ryggen, över axlarna och ned över framsidan. Resårstick med 2 räta/2 aviga över huvuddelen, rillestrick som kant nere och i sidan.  Garnet är tvåtrådig yllegarn från norska Nöstebarn. Underbart mjukt och framför allt lätt och elastisk! 

Beskrivningen är lite konstig, för större storleker ska man öka tjockleken på stickorna! Inte antal masker! Då blir jo plagget större för att maskerna blir större. Konstig tycker jag. Nu ska jag sticke en större modell med flera masker. 

I dag åker vi till Spanien! Så nu blir det 2 veckors sypaus, men kanske lite stickning där nere. 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ajabaja, så kjipt! Kjempefin farge på den. Håper neste forsøk blir bedre (jeg hadde ikke hatt tålmodighet....)

6-barns mamma sa...

Tråkigt att den blev för liten, den ser fin ut. Själv så har jag inte varit så förtjust i lila, men när jag ser allt du syr i den färgen börjar jag faktiskt att ändra mig. Tack för tipset om nöstebarnsidan, och hoppas du får en skön semester!