söndag 27 juli 2008

Omlottkjol och Köpenhamn

För ett par veckor sedan var jag med min syster och E på kryssning från Oslo till Köpenhamn. Jag kollade lite efter tygaffärer på nätet innan och såg att Stoff 2000 hade flera affärer i centrum. Vi var i den som ligger i Fredriksborggade 24-26 vid vestre Nörreport station. Det är två tygaffärer från samma företag som ligger bredvid varann, den ene i två våningar! Och för ett tygeldorado!

Underbart mycket fina tyger, jätte mycket mönster och en god del modeller uppsydda i affären. Jag visste inte riktig var jag skulle börja.. Skulle kunde varit där i timmar. Från tillbehörs avdelningen fick jag med mig flera meter foldeelastikk, ett elastisk band till att kanta trikåplagg med. Gekko har använt detta nyligen på ett par rödvitrandiga leggings. Sedan blev det två olika ylletyg som ska bli jackor, kamoflasjtyg till byxor till systersonerna och detta kjoltyget. 

Har funderat ett tag på val av mönster. Var sugen på att prova sy en omlottmodell och hittade en i Kreativa Kvinnor 1/06. Det var medan tidningen fortfarande svällde över av underbart snygga sygrejor, inte klipp och lim som nu.. 

Tygåtgången är rett så stor när man ska använda en rå, broderad kant, men det räckte. Tyckte jag ritade och klippte så himla noga, men så blev den lite liten en då. Båda framstycken och bakstycket blev lite smala jämfört med mönstret. Omlottdelen fram räcker inte riktig över till vänster sida. Konstigt. Inte tog jag av för mycket sömsmån i overlocken heller. Sedan var det rätt svårt att få brodyren snygg framme och i skarven i sidorna. Men tyget är snyggt med brodyren och paljettor. Och det var roligt och snabbt att sy modellen!






2 kommentarer:

prickig design sa...

Fin! Måste ha varit enormt svårt att fixa med mönsterpassning! Vad kul med shoppingen!

Gekko sa...

Wow, du syr så fine skjört du! Blir forresten veldig misunnelig på Kbh-turen din! Får se om jeg kommer meg dit til hösten... Vi er hjemme igjen, håper vi kan ses om ikke så altfor lenge. Savner du mönstrene dine forresten?