fredag 13 januari 2012

Nyttosömnad



Sy ägna trosor? Kostar jo inte mycket att köpa och lite jobb är det jo faktisk. Men jag tycker det är roligt! Och stora tjejen är mycket glad över sina hemsydda trosor. Jag sydde ett gäng för ett och ett halvt år sedan. Mer flitigt använda plagg har jag knappt gjort! Och även om det gåvovägen kom in ett par hello kitty trosor, var mina fortfarande populära. Så nu var det dags för ett gäng nya.

Stoff & Stils mönster, storlek 4 år. Så kul att ta fram alla små bitar som inte kan bli så mycket annat än just trosor. Trosor i Campan får man jo kalla lyxtrosor. Och även om jag och bandkantaren nog aldrig blir bästisar är dom åtminstone snyggare än dom från förra gången som blev hur fula som helst.

Den gula interlocken är från Tygpyssling. Vad härlig färg att sy i! Ett par till i djungeltyg väntar på mer resår, då borde vi ha för ett tag.

10 kommentarer:

emmys stickning sa...

Så fina! Gillar du mönstret? Har också tänkt sy trosor men inte hittat något bra mönster ännu. Plus att vi inte har behov av dem än heller...

Hanne sa...

Jättefina, ser väldigt proffsiga ut. Måste absolut lära mig att använda bandkantare, men jag vågar inte riktigt. Funkar den alltså också när det gäller så små stycken?

Syserine sa...

Glömde skriva det, jag tycker mönstret sitter jättebra på min tjej! Inte särskilt stort. Och Hanne, läser att du har en covermaskin, Coverpro, då måste du bara börja bandkanta, även om jag svär rätt friskt över min, blir det så himla fint! Och små stycken är snarare lättare än stora. Lycka till!

annas alster sa...

Skitsnygga rent ut sagt! bra med mönstertips, och det tilltalar mig att kunna använda småbitar. Jag tänker också sy trosor när det beger sig, men än så länge är det blöja som gäller. Även om Elsa sa "Elsa kissnödig" idag, så är vi låååångt ifrån blöjfria. Men så är hon ju ganska liten också. Ha en bra fredagkväll!

Fangoria sa...

Jättefina! Jag skulle vilja testa kalsonger, om man bara tog sig för...

MinaMirakel sa...

Måste oxå prova att sy trosor, dina är ju jättefina!/Åsa

Anonym sa...

Vilka fina trosor!
Jag precis börjat sy till min 4-åring och hon är gaaaaaanska svårflörtad än så länge. Hoppas innerligt att hon kommer på bättre tankar snart!

/Hanna

Thea sa...

Nyttosömnad är inte det sämsta. Och snygga blev underbyxorn. Kanske ska testa det mönstret - jag har sytt flera olika men faktiskt inte blivit helt nöjd.

Anonym sa...

Jag har alltid tros- och kalsongmönster i närheten när jag klipper tyg, för blir det en snutt över blir det en kalsong eller trosa. Storasystern har både hemsydda och köpta, men Lillebror har i princip bara hemsydda kalsonger. Och båda två älskar dem. Storasystern fyller år på söndag och har önskat sig trosor i det gröna rådjurstyget. Superfina blir de, och vilken glädje det måste vara för barnen att öppna troslådan. Jag använder ett mönster från Ottobre som också är toppen.

Anonym sa...

Som svar på din fråga i min blogg.

Det är Ottobre 4/2004. Trosmönstret går upp till 122, men jag förstorade det lätt upp till 128. Sen finns en annan modell, boxertrosa, från 128 och uppåt som jag inte testat än, men tänkte göra snart. Kalsongmönstret finns i samma nummer och det är toppen.