torsdag 16 oktober 2008

Skopåser




Häromdagen kom jag på att en av mina kompisar önskar sig skopåsar. På en resa vi hade i Italien förra året var hon så imponerad över att jag hade mina skor i tygpåser i resväskan istället för plastpåser. Så jag började fundera på tyg och modell. Utmaningen är att få ett snyggt och praktisk sätt att stänga påsen. 

Har flera olika tyger från Stof och Stil, det dom kallar patchworktyger. Dom är tunna och ägnar sig bra till dubbla alstrar.  

Jag har gjort två storlekar, den största med klippmått 30*40, den minsta 26*34 cm. Sydde en ytter och en innerpåse, räta mot räta. Lämnade en vändöppning i botten på foderet och gjorde hörnen skrå i botten. Sydde i hop ytter och innerpåsen räta mot räta längs med överkanten och vände genom vändöppningen. Sydde i hop denna. 

För att kunde stänga påsen har jag efteråt sytt på en remsa på utsidan och tvinnat en snor av garn till denna. 

Nästa gång ska jag försöka med öljetter i ena siden och bara sy en löpgång till snöret. Tyckte den lilla blev lite liten, kanske det bara blir den store storleken nästa gång. 

Till slut blev det ett matchande näsduksfoderal efter Gekkos beskrivning.  

Inga kommentarer: