torsdag 30 oktober 2008

Flera skopåsar


Det var så roligt att sy skopåsar! Det här tyget hittade jag på Ohlssons, en liten rest bara. 

Sydde två påsar av det stora mönstret, klippte till 4 delar 30*40 cm. Sydde i hop två och två till påsar, räta mot räta. I ena påsen lämnade jag en öppning att vända genom i ena sidsömmen. I den andra lämnade jag 2 cm öppet 3 cm från vardera hörn i överkanten. Pressade i sär sömsmånerna och sydde en stickning kring öppningarna. 

Sydde i hop påsarna i överkanten, räta mot räta och vände genom öppningen i sidosömmen. Sydde i hop denna. Sydde två stickningar kring övre kanten, en ca 2 cm från över kanten och den andra ca 5 cm så att jag fick en kanal med öppningar i sidorna. Var noggrann att sömsmånerna i fodret var pressat i sär precis bak sidoöppningarna, annars syns avigsidan av fodret.

Trädde i snören. Och vips så hade jag en fodrat påse som stängs på ett snyggt och smidigt sätt! Och helt till slut blev det ett näsduksfodral också.    

Inga kommentarer: