söndag 27 januari 2013

Lille frø



I sommer kom jeg over Rare Rusk fine blogg. Masse vester! Jeg ville umiddelbart begynne å strikke Lille frø og fikk en god undskyldning for å bestille garn fra et nytt sted i Danmanrk, Rasmilla.

Vesten er strikket i Rasmillas yndlingsgarn, 55 % ull och 45 % bomull. Tynt! 50 g 350 m. Garnet er melert, de to ulike fibrene tar nok farge i ulik grad. Vesten strikkes på dobbelt garn med strikkefasthet 22/10 og jeg valgte rips og hindbær så det ble enda mer melert. Det ble en superfin rosa.

Vesten har en litt annerledes design. Man begynner midt bak på ryggen og strikker i riller oppover til nakken, deler og strikker nedover forsiden, to sidestykker som man til slutt legger over hverandre, legger opp masker under armene og plukker opp langs oppleggskanten og så strikker man bolen ned.

Det gikk superraskt til bolen og så ble den som vanlig liggende. Men nå er den ferdig! Den fikk en knapp fram, ikke for at det trengtes, men fordi storesøster liker knapper. Rundt ermene skal det hekles fastmasker og det måtte jeg gjøre tre ganger for at det skulle bli passe fast, på det første bilde syntes jeg ermene sprikte for mye. Men det ble bra til slutt. Vesten kommer i 3 størrelser, dette er 5-6 år, ikke så mye å gå på på bredden for min snart 5 åring som strekker og strekker på seg, den er ganske tight i modellen.

Den skulle kunne bli nydelig i Visjö til lillesøster..

1 kommentar:

Pyssel på Torp sa...

Oj, vad du stickar. Fina västar, till både dockor och barn. Och tunikan i tidigare inlägg var verkligen superfin.