onsdag 5 december 2012

Kaldt!

Her har det vært minus 15 i uka, kaldt for store og små og da må det mer ull til! Fram kom Pippigenseren, som jeg tror i Norge går under betegnelsen fisketrøye? Hvorfor man kaller mønsteret Pippi i Sverige vet jeg ikke, tror ikke det finns i Pippis garderobe?

Men da mønsteret (NE-001-bnb) dukket opp hos Drops og også var i raglan og ovenfra og ned, måtte det bli en til storesøster. Strikket i Nepal, tykt som bare det, tanken var at den skulle kunne erstatte Nøstebarns ullfleece under skalloverallen. Og det gjør den. Tykk , varm og tung, som jeg alltid synes det blir med alpakka. Garnet er veldig mykt og med strikkefasthet 18/10 gikk det jo unna!

Raglanøkningene var med kast som etterpå strikkes vridd. Ikke det peneste, og jeg knotet som en gal for å finne andre metoder, med mobilen på ferie i Norge gikk det sent og var dyrt, så jeg ga til slutt opp. Det ble helt ok, men nå har jeg gjennom kofteoppskriften til The Brown stitch lært meg hvordan man får nesten usynlige økninger både til høyre og venstre.

Vi er begge fornøyde med plagget!

PS Nå vet jeg det med Pippi, det finns en film hvor hun har på seg en genser med sånt mønster! Takk Annas alstrar!

2 kommentarer:

annas alster sa...

Den är verkligen superfin! Pippi har en stor stickad tröja ned sånt mönster på sig i filmerna :)

6-barns mamma sa...

Så fin den är, jag har stickat pippitröjor med knyt i halsen i svarta fårets Thilda garn, mer bomull i, mina tjejer älskar dom sommartid - skulle kanske prova att sticka en i ull, ser skönt ut!