fredag 20 januari 2012

Gekko blommor



Å, vad jag blev nöjd med den här outfitten! Gekkos blommor är så himla fina!

Det är fler 4 års dagar här dom närmsta par månaderna och jag tänkte sy i hop lite presenter tills dess.

Tunika och tights från Ottobre 6/07. Tightsen och det enfärgade lila tyget är stretchjersey/mudd från S&S, den lila passade perfekt till blommorna. Jag var inte så lusten på kantbandssying, länge sedan jag har sytt helt vanlig muddavslut och med Hilcos grova struktur blev det så fint. Min vanliga symaskin råkade sy hål (!) när jag skulle använda våffelsömnaden för att fålla ärmsluten, men mudd även där blev också bra. Nästa gång ska jag orka sy täcksöm på fållen och fickorna, min vanliga symaskin  har rätt högt pressarfotstryck som inte kan justeras och tyget blir lite buckligt.

Tightsen har raka ben och blir lite mer som en smal byxa. Jag gillar det. Båda i storlek 104 och det är nog snarare en 110. Sydde två tunikor från det här mönstret förra året och tyckte dom blev stora i halsen. Inte så konstigt kanske när jag nu läste lite mer i sömnadsbeskrivningen; den är jo tänkte för mudd med därtill sömsmån och tillägg. Ofta kan man jo se det direkt på ritningen av plagget, men just här var det lite klurigt, det ser faktisk ut som kantband och inte som mudd.

Fickorna knåpade jag i hop själva. Hade säkert varit fina med kantband, men mudd funkade utmärkt här också. Stickade dock ner sömsmånen. I sidsömmen har jag sytt ett litet band med en tårta som matchar namnbandet : ) I kväll har jag klippt till ett liknande set, det här var jo så himla roligt!

8 kommentarer:

annas alster sa...

Det var en fin matchning! lagom med blommiga ärmar tycker jag. ha en bra lördag!

Fangoria sa...

Jättefint!!

Bustråden sa...

Vilket fint set, fint med fickor på!

emmys stickning sa...

Underbart! Tänk vad fint att få sådant i present. lyckliga dina barns kompisar!

JuMel sa...

Vilket jättefint set!

MinaMirakel sa...

Superfint set, det är så himla fint med grått och lila ihop!/Åsa

Anonym sa...

Så fint! Kjempeartig å se at du syr av stoffene mine. Så stor frøkna har blitt forresten? Det er jo ikke så lenge siden jeg så henne, men hun har jo blitt kjempestor! :-)

LaLa`s Loft sa...

Å så masse fint du syr og lager :) Må ha med bloggen din til meg. Stkk gjerne innom å se.