söndag 22 maj 2011

5 Fattycakes och långt om tygblöjor


För några veckor sedan blev dom här blöjorna ihopsydda. Fattycake storlek new born, formsydd pocket med öppning bak för inlägg. Sydda efter Strömmings utmärkte tutorial. God passform och kortare torktid när inlägget kan tas ut. 

Alle har babyfleece från Myllymuksut på insidan, en har bambuinterlock Iris visa från Strömming, tre har bomullsinterlock med ugglor från Jofotex på utsidan. Alla har också ett lag bambuhampafleece från Myllymuksut som jag också syr inlägg av. 

Jag lyckades i amningsdimman att lägga ugglorna åt fel håll så jag satte dit knapparna så slejfarna kom på utsidan. KAMknappar från Babythings. 


Och detta är lyxblöjan. Bambuvelour från Babythings på utsidan och insidan samt ett lag babmuhampafleece på insidan. Velouren är hur läcker som helst! Mjuk och glansig! Men för att bli riktigt fin behöver den några varv i torktumlaren.

Alla blöjorna är klippte med sömsmån. Lite svårt att läsa ut om det ingår i Fattycakemönstret, men nästa gång blir det nog utan.

Och hur fungerar det med tygisar? Hur bra som helst! Och jag tycker det är roligt! Varning för att ha blivit en komplett nerd som i baby-sömnbrist-tre-årings-trass-dimman tycker det är roligt att ta på tygblöjor och inte alls jobbigt att tvätta dom.

Mest använder jag formsydda med yllebyxa utanpå. Dom är formsydd pocket, modell som formsydda med med öppning bak för inlägg. Ger passform som formsydda, men när inlägget kan tas ut förkortas torktiden. Knappt alls haft bekymmer med att det läcker. Ett par tilfäller med bajs på yllebyxan som är enkelt att tvätta bort. Lanolinet gör jo att byxan inte drar till sig smuts.

Av byxorna har jag använt dom två stickade i enkelt Visjögarn på dagtid. På natten använder jag dom två stickade i garnet från Minimundus som är lite tjockare. Och även med en niotimmars blöt nattblöja håller det tät. Magiskt! Dock tror jag nog att Visjöbyxorna blir för tunna nu framöver så dom får nog stickas i dubbelt garn nästa gång.

Jag har tvättat yllebyxorna typ varannan vecka och lanolinkur vid ett par tilfäller på dom här två månaderna. Nu vid senast tvätten använde jag ett sköljmedel för ylle från norska Nöstebarn som innehåller lanolin. Blev en lanolinkur light. Inte dumt alls.

Jag föredrar att blöjorna har fleece på insidan. Annars tycker jag blöjan blir för blöt. Det är jo inte farligt att vara blöt om rumpan, men jag tycker bomull och bambus blir lite för blött.

Dom blöjorna som jag inte använder, är dom pocketblöjorna med PUL som jag sydde efter beskrivning och material från Myllymuksut. Dom läcker i grenen. Så mycket att jag vid senaste tillfälle dom var på blev nerkissat i knäet! Dom är inte särskilt stora i grenen så jag vet inte riktig varför dom läcker.    

Ska dock prova sy flera efter darling diapers mönstret och Strömmings tutorial. Just nu tycker jag det är praktisk med all-i-ett-liknande blöjor och blöjor med PUL när vi är ute på farten.

Jag tvättar var annan eller var tredje dag. Blöjorna har jag i två plasthinkar med lock i badrummet. Lukter inget. Vi har dock ingen golvvärme som "kokar" blöjorna. Tvättar på 67 grader (energisnålt kokprogram) med förtvätt. Jag trodde innan att bajset skulle sätta fläckar, men dom blir helt rena! I början använde jag torktumlaren, men nu har jag äntligen fått upp en tvättlina ute och dom torkar på ettpar tre timmar här på den blåsiga slätten. Jag har slutat använde våtservitter hemma. Nu har jag en egen liten hög med tunna trasor till bajset som får gå med i blöjtvätten. Amningsbajs luktar lite, ganska flytande och inte alls så äckligt som matbajs. Helt ok att hålla på med. Hur det blir när hon börjar äta får vi se. Då kommer jag nog ha rispapper i blöjorna och man kan också skölja blöjorna ytligt i toan har jag lest.

I tillägg till dom blöjorna jag har sytt, har jag också köpte några.

Två formsydda fattycake från Strömming och Emiliten. Snygge detaljer för en blöjnerd! Inga fula sömmer som jag får i svängarna på overlocken, fina knappar och namnband. Riktigt fina!

Jag har formsydda bomullsblöjor från Popolini köpt hos Nöstebarn i Norge. Ganska breda i grenen och rymmer mycket bajs om det kommer mycket. Ganska tunna, men har en då lång torktid. Jag lägger oftast i ett extra inlägg direkt i blöjan. (Jag sydde små timglassformade inlägg till dom små La di da blöjorna i storlek new born. Fine i början, men efter bara ett par veckor var dom för små, men inläggen lägger jag i andra blöjor. )

Jag har en formsydd bambublöja med kardborre från Myllymuksut. Sitter fint, men kardborre blir lätt hårt  efter många tvättar. Rätt så lång torktid. Har öppning för extra inlägg.

Jag har provat en Fuzzi Bunz från Barnshop.se. En pocketblöja med PUL, fleece på insidan och inlägg i microfiber. Inga naturfiber här, nej! Sitter bra på och torkar framförallt supersnabbt. Har dock läckt upp på ryggen vid ett par tillfällen när lillasyster har suttit i bilstolen. Tror microfiberinlägget blir som en svamp, suger bra med vid tryck kan det också åka andra vägen.

Av allt-i-ett har jag flera från Imse Vimse. I början tycker jag dom var stela och lite otympliga jämfört med formsydda. Nu gillar jag dom mer och mer. Framförallt för att det är snabbt att ta av och på all-i-ett. Sugdelarna är utvikbara flerpar som ger kort torktid, helt torra på 8 timmar. Man kan välje om man vill ha bomull eller fleece mot huden. Några har kardborre, men jag har också två med knappar som också är lite smalare i grenen och ger bättre passform.

Till sist har jag också en pocketblöja från Alvehamn med gosig minky på utsidan och bambufleece på insidan. One size och håller därför länge, om det fungerar. Sitter fint nu. Välsydd med extra kantar i grenen mot läckage. Inlägg i bambujersey som ger lång torktid. Just nu har dom kommit med massa nya modeller, men dom har jag inte testat.

Det här blev dog mitt längste blogginlägg... Från en entusiastisk blöjnerd.  

8 kommentarer:

Susanna sa...

HEJ! Vad glad jag blir av ditt inlägg! Kul med fler tygblöjenördar. Vi har nästan helt övergett formsydda till förmån för pockets och jag kan verkligen rekommendera DDU, alla andra vi har testat har läckt i grenen men inte DDU. Men jag syr i ett lager med bambustretchfrotté (eller interlock, eller fleece men böst blir det med stretchfrottén) mellan fleecen och PULen och då har det i stort sett aldrig läckt! Toppenbra!

Jag har massor med PUL jag kan klippa av om du behöver! Mer än jag har bland mina foton och när man sytt några blöjor i det är det kul att sy av annan PUL.

Kram! Strömming

Maria sa...

Så fina!! Tack för din fina kommentar. Jag kan tänka mig att det är precis likadant oavsett vilket land man flyttar till. Ha en härlig söndag!

metamorphosis sa...

Kan helt klart känna igen mig i tygblöje-nörd-entusiasmen!! :)

Anonym sa...

Tack frö intressant läsning! Kommer spara en länk hit.

Jenny sa...

Åh, jag känner så igen mig. Man blir helt beroende av att testa nya tygblöjor i jakten på den optimala blöjan som är supermjuk, jättefin och som inte läcker, eller hur! Ditt inlägg är en ganska bra guide om tygblöjeanvändning också. Trevligt och inspirerande :-)

metamorphosis sa...

Just ja, jag glömde ju en sak igår... blöjor du har sytt är verkligen kanonfina!! Otroligt söta med alla ugglor på!

RÄVENoRÄKAN sa...

Heja heja! Enda nackdelen med tygblöjor som jag ser det är att barnen riskerar att bli torra tidigt, vilket ju inte är någon nackdel alls :-) Mer än att man inte får/behöver pyssla med blöjorna längre.
Pul-blöjorna som läcker - testa att tvätta dem riktigt varmt alt. torktumla så att pulen tätar till sig vid sömmarna. Eller så är passformen inte rätt till ditt barn helt enkelt.
Du har rätt om mikrofiberinlägget. Det suger snabbt och mycket, men när det är fullt så riskerar det att läcka. Komplettera gärna med ett hampa eller bambuinlägg bakom mikrofibern om du vet att du inte kan byta på ett tag.
Jättefina blöjor du sytt. Jag blir sugen att sy några och pracka på någon bekant :-)

Lowella sa...

Blöjbytena blir ju så mkt roligare med så fina blöjor som du gjort.
Från en tygblöjenörd till en annan, du har en award att hämta hos mig =)