fredag 12 februari 2010

Klänning i ull

Ni undrar kanske va djag har hållit på med dom senaste veckorna. Jo, sytt två mislyckade plagg till mig själv. Att det ska vara så svårt att få till lyckade vuxenplagg!

Först ut är den här klänningen som på kortet faktisk ser helt ok ut. Men den är allt för stor till mig, framför allt över bröstet. Sytt i storlek 36, men endå har jag sytt av typ 15 cm i varje sida och 4 cm på varje axel för att forsöka bättra på det hela.

Tyget är underbart. 100 % ull, interlock, från finska Myllymuksut. Tack Bustråden som tipsade mig om det ända stället jag har hittat som säljer yllejersey!

Har förtvättat tyget med ylleprogram med ylletvättmedel, 30 grader, det är inte superwash, och det har hållit sig jättebra. Myllymuksut säljer flera färger och också mudd som dock är rätt så lös i fisken. En brun ylletröja ska det absolut bli så småningom!

Möstret är från Allt om handarbete, tror det är 4/07, men just nu är vi i Oslo och tidningen är hemma.. Modellen såg så fin ut! Väck framme, ok, fickor i sidorna (som blev sytt av i försöken på att göra den användbar) och en beläggning i halsen som faktisk blev riktig snygg!

Moralen är, testa med ett tråktyg eller åtminstone jamför mönstret jättenoggrant med ett plagg man har..

Tack till far för dom fina korten med hans systemkamera på vernadaen i kylan!

Klänningen sitter fult på mig. Men så kom syster hit. Och den var mycket snyggare på henne. Tur, vad? Nu är jag än så länge av med den..

9 kommentarer:

Gekko sa...

Så utrolig fin modell! Öken at den ikke passer, men flaks for söstra di! Jeg fikk litt lyst til å kikke litt på det mönsteret jeg. Får se om det nr finns på biblioteket.
Hva med det andre mislykkede plagget da?

Strömming sa...

Det är tåkigt när det man syr till sig själv inte passar, men din syster måwste blivit glad.Den ser jättefin ut.

Måste tipsa om samköp av tyger hos den här bloggaren. http://shuna76.blogspot.com/2010/01/ny-ullcoopsamkopaven-bambu-hampatyger.html De köper bla ullinterlock direkt av tillverkare och det blir mycket billigare än att köpa av myllymuksut. De har ett samköp på G nu som du kanske kan var intresserad av. Leveranstiden är lång men kan vara värt att vänta på.

Emilia sa...

Jätte-fin klänning (och kjol i föregående inlägg)! Kul att den iaf passade på din syster!

MinaMirakel sa...

Det blir ju inte alltid som man tänkt sig, men den ser finfin ut!/Åsa

ett tu tre sa...

Ja, det är så mycket svårare att få till rätt passform på vuxenkläder. Men så synd att den fortfarande är fr stor för modellen är jättesnygg - jag gillar skärningen över bysten och vecken på framvåden, ringningen är också snygg, och att man kan ha en långärmad tröja under såhär i vintertid. Tur i oturen att din syster kan ha den.
Jag har aldrig sytt något från Allt om handarbete, utan mest använt Ottobre dam och nu börjar det kännas som om jag "kan" deras mönsterstorlekar, men när det gäller överdelar i trikå mäter jag alltid mot en mönster till en tröja som jag gillar passformen på - det minskar risken för föoppar, men för att helt undvika måste man ju som du säger sy i skräptyg först, men det är så rysligt tråkigt, och tänk om det blir bra ...?!

herksmester sa...

Jeg blir nå imponert lell jeg, synes modellen så veldig fin ut - godt at den passet søster så det kanskje var verdt strevet?

SiriR sa...

Åh, så ergelig!! Så irriterende når det man syr til seg selv ikke blir så bla som man tror.

Håper søsteren din blir glad for den istedenfor:)

Roblin sa...

Men så trist att den blev superstor trots alla intagningar.
Några saker jag sytt från AoH har också blivit gigantiska.
Det är så himla tråkigt att sy upp ett plagg och så visar det sig att det inte passar, även om man syr i ett tyg som man inte är så rädd om så innebär det ju merarbete att ändra mönstret och då är risken att det inte blir gjort alls - iaf när det kommer till mig.

Men grattis till syrran din!

elin sa...

så ut som en kjempe deilig kjole!lekker!!!!!!!

Så du lurte på hvordan jentenes strikkede kjoler holder seg!......jeg er litt treg med å svare til tider-sorry! jeg syns de holder seg fint,har vasket de mange ganger allerede og da er de bare blitt tettere i garnet,men fine i fasongen!Jeg rister og drar de litt når de er våte og lar de ligge flatt til tørk!

de er striket i garnet fra oppskriften!http://www.sandnesgarn.no/StortBilde.aspx?bildeId=204179&mElement=hGarn&stortBildeSti=stortBilde&bildeStiType=hefter
duett fra sandnes bomull og merinoull ja!

blir moro å høre og kanskje få se din etterhvert:-)