söndag 18 januari 2009

Pullover till mig


Jag har stickat klart den här pullovern i dag. Jättenöjd!

Fint for hade stickat en och också gjord en i barnstorlek. Jag gillar väster och blev sugen på den direkt. Och rätt roligt att den är stickat efter en beskrivning i boken Feminin Strikk av Lene Holme Samsöe som jag hade stående i bokhyllan! Men västen hade jag helt glömt. Jag har sett boken i svensk översättning här i Sverige. 

Garnet er 4-trådigt alpakka från Sandnes. Det kan köpas hos Britt. Drops har också ett 4-trådigt alpakkagarn som är likvärdig, dom kaller det classic alpaca. Och sedan har också Du store Alpakka, en norsk alpakkaprodusent som jag har stickat mycket i, ett 4-trådigt garn som heter Mirasol. Kan köpas hos Slöjd o hantverk i Färila

Västen är i resårstickning, 2 räta/2 aviga. Fram är det mönsterstickning. Det är så roligt! Otroligt fin effekt utan att det är så svårt. Har du inte provat, är mönsterstickning mycket enklare än det ser ut! Stort sett varianter av masker som stickas i hop och omslag. 

Nu vet jag vad jag ska ha på mig till veckan!  

  

10 kommentarer:

Äppel Päppel sa...

Åh, vad snygg den var!

Carolina sa...

Jättesnygg!
Perfekt att sticka utan ärmar, det är ju så tråkigt...

Anonym sa...

Verkligen fint! Ser väldigt klädsamt ut också! :-)

Gryda sa...

Åh, den ble jo kjempefin! Jeg synes det er en god vestemodell for damer, den svinger så feminint og fint. Hyggelig at du ble inspirert;)

rino sa...

cool!
och den passar jättebra till tröjan

prickig design sa...

å, den va så fin!!

Syserine sa...

Tack snälla, för alla kommentarerna!

mustafa sa...

så otroligt fin!

prickig design sa...

en liten fråga som inte alls rör denna grej..men vet du om det finns toffelmönster till barn i tildas hus? för visst köpte du den också...?

rino sa...

förlåt, jag glömde att svara på din fråga om burdatröjan! Jo, 38 är rätt stor. Jag ritade om till 36 (ritade innanför linjen med samma avstånd som mellan 38 och 40). Tröjan är i sig rymlig men axlarna hänger ner om storleken är för stor. Prova, den är väldigt snygg på:-)