fredag 15 augusti 2008

Omlottröja


Jag blev inspirerad av (Sy)ster Blå att sy en omlottröja till E. Praktisk nu när det blir lite kyligare ute och fint att ha utanpå en body. 

Jag har bara än gång tidigare försökt mig på kantband, så nu var det absolut dags igen! Mönsteret är från Ottobre 5/06. E är en smal modell så jag ritade av 56 på brädden och 68 på längden. Tok av på längden både på armarna och huvuddelen, så i praktiken blev det nog en 56/62. 

Plommonfärgad sweatshirt från Hilco och Nea Nobelle. Mudd från Onion och Stof och Sy. 

Funderade lite på hur jag skulle sy på kantbanden. Bestämde mig för två omgångar med kedjesöm, först från avigsidan och sedan på rätsidan. Lite rädd för att det ska bli för tjockt för täcksömmen. Klippte till kantremsan enligt beskrivningen, men den blev jo allt för kort! Konstigt också när min mudd är lösare än hilcos mudd. Tyget drog i hop sig och jag måtte sprätta upp allt i hopa. Ny runde med längre kantband och då gick det bättre. 

Tyckte resultatet blev rätt så hyfsat. Och tröjan sitter fint på. Blev dock utspydd 20 min efter fotograferingen... 

3 kommentarer:

6-barns mamma sa...

Vad fin tröjan är, tycker du är jätteduktig. Stickar o syr jag med, min stora avkoppling.

prickig design sa...

Jättefin!!Min tröja blev verkligen precis i storlek,så det blir att gå upp en storlek nästa gång, i alla fall en halv.De flesta mönstren är så stora jämfört med kläder man köper i butik. Eller är det kanske så att kläderna i butikerna blivit så extremt små??=o)

Gekko sa...

Kjempefin! Hun passer virkelig godt i den fargen også!