fredag 26 juni 2015

2 små nye venner

Barna leker en god del med dukker. Jeg henger på. Selv lekte jeg med dukker til jeg sikkert var 12-13 år. Dukkelek forandres over tiden og kan vokse med barna. Og jeg liker fortsatt dukker. Så når det ble interesse for smådukker her i vinter kom jeg på Karin Neuschutzs bøker om smådukker og lånte den (igjen) på biblioteket. Den er så vakker bare å bla i! To av hennes nyere bøker om å sy større dukker og en om myke dukker og dyr har jeg i bokhyllen. 

Mønsteret jeg til slutt brukte er det største dukkemønsteret fra boken "Mjuka dockor och djur". Klærne kommer også derfra. Finurlig søm for å vendsy dobble mini dukkeklær hvor mine små remser med Liberty stoff fra en London tur virkelig kom til sin rett! 

Dukkene er ca 12 cm høye, sydd i bomullstrikå, fylt med ull, ansiktet er brodert og håret er kamgarn, et ullgarn spesielt egnet for dukkehår, tynt og glatt, jeg hadde kjøpt det tidligere til dukkesøm. Og laaangt hår fikk det bli! 

Den rødhårede fikk det beste ansiktet, ikke helt fornøyd med brunettens. Kanskje jeg rett og slett skal sy det om. 

Hver dukke fikk en liten seng med sydd ullfylt madrass og et strikket teppe. 

Jeg koste meg glugg i hjel med dette prosjektet! Mottakerne har vært måtlig interessert i sine nye kompiser, det det vet man jo aldri, og det kan endre seg med tiden. 











Inga kommentarer: