lördag 16 februari 2013

Lue og votter

Jeg har aldri vært noen stor produsent av luer og votter. Luer først og fremst for at jeg synes det er vanskelig å få dem bra. For store, fordi jeg ofte strikker for løst, for korte, for lange osv.

Men så ble boken Home Made med hjem fra bokhandelen. Og der var det en oppskrift på en lue med øreklaffer med strikkefasthet 19/10 som er akkurat det jeg får med Cascade 220 på p 3.5.

Så nå har det blitt lue! Og så vellykket! Den har vært på hver dag i 3 uker! Men kanten nede var en utfordring. Man skal plukke opp masker og strikke den til slutt. 4 ganger har jeg gjort det! Hele tiden ville øreklaffene rulle seg, men i går kveld ble det til slutt bra.

Og så votter til. Fra Nøstebarnboken, rillestrikkede votter som strikkes fram og tilbake og syes sammen til slutt. Enkelt! Strikket først 6-8 år, men den var det bare å rekke opp, 3-5 år var passe til min snart 5 åring. Oppskriften har jo ingen strikkefasthet, men Cascade ble akkurat passe. De er jo tenkt strikket dobbelt i totråds tynn merinoull. Leste et tips på en blogg om å strikke dem i 1 tråd ubehandlet ull og en tråd superwash, typ sokkegarn. Da vil de tove seg sammen litt, men samtidig holde formen. Enten kan man jo bruke dem bare som de er, men jeg tror vi mest kommer ha dem inne plastvotter, da synes jeg man får en varm og smidig vanntett vott for våte vårdager.



1 kommentar:

Gelememos sa...

Vilket fint set du stickat!