tisdag 16 februari 2010

Mössa

I kväll hade jag tänkt att blogga om koftan jag har sytt och som min pappa fotade så fint i Oslo i helgen, men korten har försvunnit från hans dator.. Så det får bli den här obloggade mössan. Den blev knaprat i hop nyårshelgen och har varit på varje dag sedan dess. Min syster var här och jag var lycklig över att komma på att dom två röda nystan som hade leget i åratal passade perfekt till en mössa till oss var.

Garnet är från japanska Noro. Ylle och stora bitar av sidentyg från kimonoproduktionen, härlig lyster och god elastik. En tunn tråd Kid Silk Aura från Rowan fick också vara med, det gav hela mössan ett lite lurvigt utseende.

La upp 60 m på stickor 6 och stickade 1r/1a i 8 cm, bytte till stickor 7 och ökade jämt till 70 m. Stickade på lagom upp, 12 cm ungefär. Stickade sedan 2 och 2 m tillsammans varannat varv tills det var lagom att dra i hop.

Och så har jag fått två awarder, från Mina Mirakel och Alla kan sy. Tack så jättemycket!

3 kommentarer:

Emilia sa...

Härlig mössa!

Apropå lingarn: Själva sjalen blev väldigt mjuk eftersom jag stickade så luftigt, men jag virkade en disktrasa ganska kompakt i samma garn och det blev väldigt hårt!

Jonglören sa...

Vad duktigt du är på att sy till dig själv. Jag ska också börja med det nu mer och mer eftersom jag anslutit mig till en sådan utmaning på min blogg. Ska bli kul. Men jag är glad att jag har massa (som du uttrycker det) tråktyger så att jag har nåt att öva på innan jag köper det riktigt fina tyget. Bra råd av dig.

Efwa - Medea sa...

Håller på och letar efter sybloggar med sytt till vuxen och så hittade jag till din. Ska bli kul att kolla vidare. Har lagt till dig i bloglines så att jag kan följa dig och länkar från min blogg.