torsdag 15 oktober 2009

Mellanlags plagg


Två nya plagg att ha under overall på kyligare dagar. Jag har köpt en Reima vår/höst overall på rea och har tänkt den ska räcka hela vintern med mellanlagsplagg i ull under. Mjukare och lättare att röra sig i för en liten krabat än en tjock vinteroverall.

Koftan kallas växajacka. Stickat på tvären från ena ärmen till den andra. Det gör den väldigt elastisk och "växer" med barnet. Den är stickat i ett tunt, obehandlat och tvåtrådigt merinogarn från norska Nöstebarn. Beskrivningen finns i 3 storlekar. Den minste 0-1 år fick vi som present av en norsk kompis, den låg i brevlådan då vi kom hem från BB! Vi använde den hur mycket som helst. Perfekt att ha att på när hon sov ute i vagnen.

Den här blev rätt så stor. Jag stickar nog lite löst. Men den funkar bra under en skaljacka nu. Lätt, väger enbart 140 g!

Byxan har jag sytt av ett lätt valkat, stickat ylletyg från min lokala tygaffär. Lagom tjockt för ett par byxor som detta. Jag gjorde ett tvätt test för att se om tyget klarar av 40 grader. Det gör det inte, valkade i hop sig en aning mer, men 30 grader gick fint. Med andra ord ingen superwash behandlat ylle.

Mönstret är Welinders byxmönster. Allt för stort, men den fungerar säkert hyfsat lite länger utpå vintern. Det känns som den redan är här!

5 kommentarer:

SiriR sa...

Åh, den ulljakke ser fantastisk deilig ut! - og buksa også:)

Ett Tu Tre sa...

Perfekt med kläder att ha under. Själv tror jag också mycket på lager på lager modellen - lätt att anpassa!

Färgen på koftan är underbar.

Emilia sa...

Vilken underbar kofta och byxorna ser varma och sköna ut!

Sagas mamma sa...

Jättefin kofta! Vart hittar jag mönster till den??

6-barns mamma sa...

Vilka fina underställs kläder, tycker mycket om den enkla koftan!