onsdag 6 maj 2009

Tröja till mig

Gekko och jag hade en underbar sylördag för några veckor sedan. Förutom en väska och ett par tights sydde jag den här tröjan till mig själv. Den hade legat i ufo-högen ett bra tag...

Såg den först hos Rino och blev sugen på att prova. Hade en bit av Hilcos underbara viskosjersey från Tygpyssling och den var precis lagom. 

Mönstret är från Burdas tidning 02/08. Konstigt nog enbart från storlek 38 och jag var inte lika smart som Rino och  förminskade i det jag ritade av mönstret så det måtte jag istället göra under sömnaden. 

En god del moment att få den i hop, men roligt att se den växa fram. Jag skulle rynka båda fram i halsringningen och vid axlarna. Tycker det är svårt att få till rynkningar bra med overlocken. Pressarfoten tenderar att pressa fram rynkningen så den enbart blir väck kvar. Någon som har några tips? 

Jag är inte helt övertygad om att det här blir ett favvo plagg, men den vill sommaren visa. 

7 kommentarer:

rino sa...

jag älskar den där modellen!
ser fin ut på dig tycker jag

har tyvärr inget tips om rynkningen, så jag hoppas att ngn annan svarar nåt smart;-)

Lallis/Helene sa...

Jag tycker den ser jättesnygg ut!

Neni sa...

Fin tröja!
Jag är verkligen inget syproffs, har bara sytt rynkningar nån enstaka gång, äger heller ingen overlock utan har en vanlig billig maskin. Därmed sagt är detta tipset kanske helt värdelöst för dig, men när jag har gjort rynkningar så har jag sytt en raksöm ute i kanten, dvs i sömsmånen, för att få tyget att stanna där jag vill ha rynkorna. Då drar sig inte tyget lika mycket när man sen syr över rynkningen och man slipper förhoppningsvis de värsta vecken...
ja, det var mitt lilla nybörjarknep i alla fall, vet inte om det är till nån hjälp men ändå :)
mvh Neni

Doris_Assar sa...

Vilken fin modell, sitter jättebra på dig!!

kaoz sa...

Så tøff!!Veldig fin modell =D

Nobelle sa...

Mycket snygg tycker jag! Väl värd arbetet.

Syserine sa...

Tack för alla kommentarer! Neni, en stickning långt ut i sömsmånen är väl ingen dum idé! Tack!