torsdag 21 maj 2009

Flera tygpåsar

Jag ska låna bort mina bärsjal och tänkte det ville vara praktisk att dom hade sina påser att bo i när dom skräpar upp och ner under vagnen och in och ur bilen. Förra gången jag sydde en tygpåse hängde inte hjärnan helt med, jag hade helt glömt hur jag gjorde en dubbel kanal uppe utan att ha foder i hela påsen. Jag gillar att kunde ha två band i kanalen uppe med öppning åt båda hållen. När man drar i båda banden samtidigt så sluts påsen smidigt. 

Det är inte svårare än att ha två stycken tyg. Kasta över sömsmånen i sidorna och nere. Lägger räta mot räta och syr runt, men lämnar en 3 cm öppning lagom nere på varje sida för att trä in banden. På dom här var det ungefär 13 cm ner på tygstycken. 

Pressar i sär sömsmånen och syr en stickning kring den 3 cm stora öppningen i båda sidorna. Viker ner kanten på påsen, viker in sömsmånen och syr runt hela. Jag syr också en stickning 2 cm från kanten uppe. Trär i fusk mokkaband, knyter och sedan är det klart!  

Den randiga fick tre sniglar tryckta med stämpel och färg från Panduro. Riktigt roligt att trycka just nu! Färgen täcker jo inte helt, men det blir jo också en effekt.  

2 kommentarer:

od Andulky sa...

Fina! Smart, borde sy till mina MT´s.

MinaMirakel sa...

Blir verkligen sugen på att sy jympa påsar till mina skolbarn, men jag tror att jag väntar ett tag till, sommaren är ju lång./ Åsa