tisdag 3 mars 2009

Enkel bebismössa till nyfött

En god kompis har en nu ganska stort frö i magen och hon vill gärna sticka en mössa till bebisen. Den måste vara enkel, bara räta masker och inte för svåra minskningar. Så jag har gjort om en beskrivning till ett större barn och stickat ett prov. Den blev ganska fin, men jag är lite fundersam om den är for liten. Dock kommer jag i håg att Es huvud var mycket mindre än jag trodde. Det tog flera månader innan hon kunde använde en bebishjälm jag hade stickat. Just nu har jag ingen liten nyfödting att prova på heller.   

Garnet är dubbel Fabel från Garnstudion. Jättefint melerat garn. Jag gillar jo inte syntet, det här har 25 % polyamid och är ett sockgarn, men det har så fina färger att det fick passera. Mjukt och fördelen med polyamidet är jo att det tåler 40 % tvätt utan bekymmer. 

Beskrivning:

Garn: Fabel från Drops/Garnstudio, dubbelt.
Stickor: 3.5
Stickfasthet: 18 m på stickor 3.5 = 10 cm i bredd, 18 riller (2 varv) = 10 cm i höjd
Mått: 32 cm i omkrets, 13 cm hög.

Lägg upp 60 m på stickor 3.5 i dubbelt garn. Sticka enbart räta maskor på alla varv, fram och tillbaks, mössan sys ihop bak till slut. 

Sticka 9 cm. 

Minska:

Sticka 4 m, sedan (2 räta tillsammans, sticka 7 m) fortsätt så varvet ut, avsluta med 2 räta tillsammans.

Sticka 3 varv

Sticka 3 m, sedan (2 r tillsammans, sticka 6 m), fortsätt så varvet ut, avsluta med 2 r sm. Det är nu 46 m på stickan.

Sticka 1 varv.

Sticka 2 m, sedan (2 r tillsammans, sticka 5 m), fortsätt så varvet ut, avsluta med 2 r sm. Det är nu 39 m på stickan.

Sticka 1 varv.

Sticka 1 m, sedan (2 r tillsammans, sticka 4 m), fortsätt så varvet ur, avsluta med 2 r sm. Det är nu 32 m på stickan.

Sticka 1 varv.

Sticka 2 m sm, 3 m, 2 m sm, 3 m, varvet ur. Det är nu 25 m på stickan.

Sticka 1 varv.

Sticka 2 m sm hela varvet ur, det är nu 13 m på stickan. 

Sticka 1 varv.

Sticka 2 m sm hela varvet ur, det är nu 7 m kvar.

Klippa av garnet. Dra tråden genom maskorna som är kvar och sy ihop mössan bak. 




 

Inga kommentarer: