fredag 29 augusti 2008

Brinn brinn!


Jaha.. Detta skulle bli en klänning till ett förtiårskalas i helgen. Nu ska den brinnast, åtminstone känslomässigt. Jag är arg!

Det började bra. Ett Onion mönster nr 2023 till en snygg klänning med ballongärmar. Ursnyggt tyg, plommonfärgat sidensatäng också från Onion. Kostade en formue.. Allt i hop köpt via Stof och Sy. 

Klänningen har ok och lägg fram och bak. Det gick ganska bra. Min Elna sydde fule stygn, men vi löste det hela efter ett tag. Läggen blev rätt så bra, kinkig att få på oken, men även det blev ok. 

Då jag sedan sydde sidesönmerna och provade klänningen såg jag att detta kommer inte att bli bra. Oket var för brett, satt inte alls snyggt på. Och mycket svårt att justera. Men jag tänkte sy i ärmarna och se om det hela blev bättre då. Men det var svårt. Förväxlade sida på inner och ytterärme och måtte sprätta. Då det äntligen blev rätt var armhålet allt för stort. Tråkklade och försökte olika grejer. Till slut sydde jag in ärmet i underkant för att passa i hålet. Och nu är det hela för trångt. 

Inget att göra annat än brinna det hela. Åtminstone få projektet ur synhåll!

Och moralen är, inte sy för svåra projekt med för dyra tyg!     

5 kommentarer:

prickig design sa...

Vad tråkigt! Men lägg den åt sidan ett tag och ta nya krafter vid annat tillfälle. Den såg för fin ut för att bara "brinna inne".
Ny dag, nya möjligheter...

Kort og Søm sa...

Uff da, men kanskje du kan bare droppe ermene og ha en ermløs kjøle istedenfor? Synd å kaste så fint stoff. Eller srett hele kjolen opp og bruk stoffet på nytt til noe annet! :o)

Helena sa...

Vad synd! Håller med "kort og söm", går det inte att göra en ärmlös klänning av det hela för den ser ju jättefin ut annars.

Gekko sa...

Usch, man blir jo så sur av sånt. Kan du ikke pröve å gjöre som Kort og söm foreslår da? Eller er du for lei av den til det?

Syserine sa...

Tack for förslag! Just nu vilar den ett ta så får vi se..