måndag 9 maj 2011

På tok för stort


Jag försöker blogga i kapp.. Två plagg till lillsyster sytt efter Ottobre 1/09.

En tunika som blev på tok för bred! Långa ärmmuddar så jag tror den blir lagom som tröja i storlek 80 även om den är sytt i storlek 62. Men det var inte riktig så jag hade tänkt.. Sytt i tjock, ljuslila interlock från JNYdesign som har legat länge. Underbar färg! Nu har jag beställt lite mer i singeljersey och hoppas färgen är den samma! Kantband i interlock från Hilco och mudd till ärmsluten från Stoff & Stil.  


Byxa från samma tidning. Mer lagom både på höjd och bredd, dock fortfarande för stor. Funderar på att använda mönstret att sy blöjbyxor i ullinterlocken från Myllymuksut, som spärrskikt. Kan jo ha dubbelt tyg i grenen. Nästa gång klipper jag den nog utan sömsmån på bredden. La inte till något sömsmån i midjan och då blev det lagom. Sytt i stretchjersey/mudd från Stoff & Stil.

4 kommentarer:

MinaMirakel sa...

Fina kläder, känner igen det där med för stora Ottobre mönster!/Åsa

Lowella sa...

Retligt när det inte blir som man tänkt sig, men hellre för stort än för smått förstås ;) Fina blev det iallafall!

Smilla sa...

Fina plagg! Men inte roligt när det blir alldeles för stort...

Jenny sa...

Jamen så typiskt Ottobre. Jag sydde en tunika i 74 som E fortfarande kan ha. Funderar på att använda samma mönster i 98, det är ju bara att förlänga ärmar och liv. Brallan ser ut att passa perfekt till en ullbralla. Jag funderar på att göra en ullbralla av ett (stort) trosmönster från Ottobre :-)

Men du, det var väldigt fina plagg även om de inte har de proportioner du tänkt!