torsdag 12 augusti 2010

Byte och fortsatt CP strev


Kolla fina bytet jag har gjort med Strömming! Tunika med omlott. Tjejen ställde sig glad upp för fotografering! Hur nöjd som helst.

Jag har aldrig gjort byte med någon förut. Det var Strömming som ville ha bänktrasor och jag kunde välja vad hon skulle sy. Riktigt roligt!

Tunikan är jättesnygg. Och jag kan beundra jättefina täcksömmar..

Flera trosor och justeringar. Det går långsamt framåt med CPen. Den syr korta stygn och det gör det fult på baksidan. Nu har jag försökt dra lite mer i tyget under sömnaden, då blev det lite bättre. Vad gör ni andra? Låter ni maskinen enbart mata in själva? Det är jo det jag gör med den vanliga overlocken. Efter supporttelefon med Gekko i dag ska jag försöka justera så nålen kommer i tyget och inte i kantbandet på baksidan.

Här är ett kort på den nya funktionen till CPX. Snälla Strömming hittade på en engelsk sida den här beskrivningen;

Seam Tightening System™ (STS)
Janome’s exclusive Seam Tightening System™
employs a spring instead of the looper thread
tension dial to reduce slack in the looper thread.
This allows for a tight, flat, and sturdy stitch on thick
fabrics, and a looser stitch on fabrics that require
more flexibility.

Jag har knappen åt vänster och fortsätter på vägen mot den snygga täcksömmen : )

2 kommentarer:

Strömming sa...

Åh så bra den passar! SÅ skoj!

Jag drar inte alls i tyget utan det får diffen sköta åt mig. Det upplever jag som bäst. Dock ser jag till att kantbandet inte drar sig i "vispen" utan att det hela tiden är slappt och då tycker jag att sömmen blir jämnast.

Gekko har nog en poäng där med nålen i baksidan, den ska träffa bredvid bandet och inte på. Då slipper man onödiga hoppstygn också! Snart får du till det!

Emilia sa...

Kul med egensydda trosor - snygga! Och klänningen i bytet var också fin!