fredag 16 april 2010

En ny favorit!

Jag gillar blusar. Gulligt, även om jag känner en viss ambivalens mot allt som är gulligt på en tjej.. Har sytt flera singoalla från Welinder och tycker inte mönstret är optimalt. För urringat och för mycket tyg att dra i hop i halsen.

Så jag köpte Onions 20022-överdel, klänning och byxa. Mönstret till överdel kan användas till till kort eller långärmat, blus eller klänning. Byxan är lite rolig, har skrå sidsöm som detalj.

Blusen är testat och jag gillar den! En aning smalare än Welinder, men fortsatt bra rörelsesvidd. Den går lite högre upp i halsen och då blir det lite mindre tyg att dra i hop. Bakstycket är högre än framstycket något som också ger bättre passform.

Det bästa med mönstret är att kanalen uppe inte sys ved att vika in kanten mot avigan. Man syr på en lång "kanal", vikt på längden avigt mot avigt och med änderna sydda fast mot avigan. Kanalen läggs räta mot räta längs med blusen kant, öppningarna möts mitt fram på blusen. Vips! Hur enkelt som helst och inga skrå sömsmån som jag aldrig riktigt lyckas med. "Kanalen" är öppen framme och blusen dras i hop med ett band. Tror nog man kan använda samma teknik och sy med resår direkt, men då kan kanalen inte ha öppning fram.

Storlek 92, (mönstret går från 92-128) passar perfekt, och inte särskilt stort i storlekarna. Nästa blir nog 98.

Blommig bomull från Stoff & Stil.


4 kommentarer:

Gekko sa...

Kjempefin!!!! Du er flink til aa finne nye monster du! Hvis du synes jeg skriver rart sa er det fordi tastaturet plutselig har blitt litt schizo... KLem

Maria sa...

Superfin, både modell, mönster och modellen:)

Singh sa...

Så fin den ble och kul att mönstret var så bra!

MinaMirakel sa...

Underbar modell och jättefint tyg!
Du syr så fina saker!/Åsa