tisdag 29 december 2009

Årets massproduktion


Årets julklapp som jag sydde sju stycken av (alla kom visst inte med på bild) var en tygpåse att ersätta plastpåsar med. Jag hittade en beskrivning till shoppingkassen i Allt om handarbete 6/08. Den viks på längden och rullas i hop från öppning uppe till en liten korv som hålls på plats av en tamp med tryckknapp. På så sätt får den enkelt plats i väskan.

Jag gjorde om måtten. Handtagen är kortare och alla är vändsydde med foder.

Klippmått till väskan och fodret var 42*48 cm. Hörnen sys av 3 cm in.

Klippmått till tampen var 6*25 cm, lite längre om man syr i tjockare tyger. Jag strök på en liten bit mellanlägg i änderna där tryckknappen kom. Vändsys med stickning runt. Tampen viks på mitten och sys fast ca 10 cm från ena hörnet (innan dessa sys av). Då vill tampen komma ca mitt på den sammanrullade väskan.

Klippmått till handtagen var 38*8 cm. Vändsys och fick en stickning längs med kanten.

Den gröna och bruna är sydde av patchworktyger fra Stoff och Stil. Dessa blev ganska tunne. De resterande gardintyger från min lokala tygaffär och blev lite kraftigare. Tyget med husen blev tyvärr inte riktigt snyggt efter tvätt. Den blåa fick ett tryck med schablon från Panduro.

Det var roligt att kombinera tyger till tamp och foder! Alla på tjejens dagis fick välja sig en väska och det tror jag blev uppskattat! Resterande gick till släkten.

7 kommentarer:

Nette/Rostis sa...

jättefina kassar, praktiska!

MinaMirakel sa...

Jättebra med tygkassar, bra med återanvändbara saker i dessa tider!/Åsa

Karin sa...

Vilken fin massproduktion! Tjusigt med knäppningsanordninen.

SiriR sa...

Så mange stilige! Smart at de kan rulles sammen og festes:)

Alla kan sy sa...

Så fiffiga, och snygga, både till form och tygval. Tack för beskrivningen på hur du gjorde. Kommer garanterat sy några jag med.

Emilia sa...

Underbara kassar - Gott nytt år!

duBedåre sa...

For en god ide! Perfekt for å bruke opp litt stoff fra det store lageret! Så det blir plass til noe nytt... (o: Perfekte gaver!